La central nuclear Vandellòs II es va sincronitzar a la xarxa elèctrica a les 2.47 hores d’aquest 23 de desembre després de finalitzar els treballs corresponents a la 23a Recàrrega de Combustible i donant pas a un nou cicle d’operació, el vint-i-quatrè. Més d’un miler de treballadors de diferents perfils i especialitats professionals procedents de prop de 60 empreses de serveis han participat, donant suport a l’equip humà de CN Vandellòs II, en l’execució de les activitats programades. El projecte ha suposat per ANAV una inversió propera als 20 milions d’euros.
El procés de recàrrega de combustible ha consistit en la substitució de 64 dels elements combustibles que conformen el nucli del reactor per a afrontar un nou cicle d’operació, si bé s’ha aprofitat també aquest període de desconnexió de la xarxa per a dur a terme actuacions de manteniment majoritàriament preventiu i diverses activitats de millora de la instal·lació que només poden efectuar-se quan la central està parada. En conjunt, s’han executat més de 9.000 ordres de treball i s’han implantat 35 modificacions de disseny, així com diverses substitucions de components, amb l’objectiu d’incrementar la fiabilitat de funcionament de la planta i mantenir-la plenament preparada per a afrontar una operació a llarg termini.
Entre les activitats rellevants dutes a terme en aquesta 23a Recàrrega de Combustible, cal esmentar la renovació del sistema de maneig del combustible, la inspecció visual remota de la superfície de la tapa del vas i d’altres components del reactor, diferents activitats d’inspecció i neteja en els generadors de vapor, tant en la part que pertany al circuit primari com en la del secundari, i la instal·lació de nous equips de mesura en el sistema de filtrat i ventilació en la contenció.
Aquesta recàrrega ha tingut com a projecte singular i aposta de futur el canvi dels dos re-escalfadors separadors d’humitat (més coneguts pel seu acrònim en anglès, MSR), un equip que permetrà a la planta guanyar eficiència. Els MSR són uns equips auxiliars de grans dimensions (30 metres de llarg per 4 metres d’ample i 290 tones de pes cada un), que formen part del circuit secundari de la central, i la seva funció és proporcionar vapor de la millor qualitat possible a les turbines de baixa pressió. En aquest sentit, la substitució durant la recàrrega dels MSR és una mesura dirigida a allargar la vida operativa de les turbines de baixa pressió i a millorar el rendiment tèrmic del circuit secundari, que s’emmarca en l’objectiu global d’ANAV de preparar Ascó i Vandellòs II per a l’operació a llarg termini amb els màxims estàndards de seguretat i fiabilitat.
La propera parada per recàrrega de les plantes operades per ANAV tindrà lloc a CN Ascó al mes d’abril de 2020, quan la Unitat I de la central portarà a terme la seva 27a Recàrrega de Combustible. //