La central nuclear Vandellòs II es va desconnectar de la xarxa elèctrica a les 00.00 hores de la passada matinada per iniciar els treballs corresponents a la seva 23ª Recàrrega de combustible i, d’aquesta manera, preparar a la planta per escometre un nou cicle de generació de 18 mesos. La parada implica que, a l’equip de professionals d’ANAV i d’empreses auxiliars de serveis presents en la instal·lació de manera permanent, se li afegeixi més d’un miler de treballadors de diferents perfils i especialitats, procedents d’unes 60 empreses de serveis especialitzats. El pressupost de la recàrrega se situa en 19 milions d’euros.
Durant aquestes primeres hores, la planta està en fase de refredament per aconseguir que la temperatura de l’aigua del circuit primari baixi de 350 a 60 graus centígrads, mentre la central transita pels diferents modes d’operació, des del Mode 1 (operació a potència) fins al Mode 6 (recàrrega). Serà aleshores quan es posarà en servei la grua polar de l’interior de l’edifici de contenció, es donarà entrada als equips i s’omplirà d’aigua la cavitat del reactor per procedir a l’extracció de tot el combustible del nucli cap a la piscina, on es durà a terme la renovació d’una mica més d’un terç (64) dels elements i la preparació del nucli per al nou cicle de funcionament.
En aquestes setmanes, l’equip humà executarà més de 9.000 ordres de treball, prop del 90% de les quals corresponen a actuacions de manteniment, majoritàriament preventiu. També estan planificades 35 modificacions de disseny i altres activitats de millora de la instal·lació que només poden realitzar-se quan la central està parada i que han estat curosament programades per encaixar en la planificació de la recàrrega.
Entre les actuacions rellevants d’aquesta 23ª Recàrrega de combustible, cal esmentar la renovació de sistema de maneig del combustible, la inspecció visual remota de la superfície de la tapa del vas i d’altres components del reactor, diferents activitats d’inspecció i neteja en els generadors de vapor, tant a la part que pertany al circuit primari com a la del secundari, i la instal·lació de nous equips de mesura de la ventilació en la contenció.
Aquesta recàrrega té com a projecte singular i aposta de futur el canvi dels dos reescalfadors separadors d’humitat (més coneguts pel seu acrònim en anglès, MSR), un equip del sistema secundari que permetrà a la planta guanyar en eficiència i rendiment tèrmic.
La realització coordinada de totes les activitats previstes durant la parada requereix una planificació prèvia detallada que involucra a totes les unitats organitzatives, que treballen de forma conjunta i orientada a un objectiu prioritari: executar totes les tasques prioritzant la seguretat, i a la vegada amb eficiència i adherència al programa establert. Per a això, ha resultat fonamental la formació prèvia de tot el personal incorporat, que ha registrat més de 2.000 assistències als cursos organitzats i el compromís, tant d’ANAV com de les empreses que presten servei durant aquesta 23ª Recàrrega de Combustible, amb el desenvolupament de tots els treballs amb els més alts estàndards de qualitat i seguretat.